Doga: yoga met je hond 1 (staand)

Active & fun
Care
Honden

Deze artikelen staan geheel in het teken van doga: yoga met je hond. Dit keer nemen we je mee in de staande houdingen met een kleine hond.

In een yogales begin je altijd met staande houdingen, die lopen over naar zittende houdingen en tot slot komen de liggende houdingen. Dat geldt ook voor doga. In dit artikel licht ik drie staande houdingen toe. Specifiek voor doga met kleine honden.

Het belangrijkste om mee te beginnen is zorgen dat je hond kalm is, want hij moet het wel willen. Is hij nog angstig? Dan zou je hem eerst nog een korte massage kunnen geven. Tussen de houdingen door, is het bij yoga ook belangrijk de connectie te maken met je viervoeter. Sommige honden zijn helemaal niet van yoga gediend, laat deelname dus ook altijd zijn keuze zijn!

De Boom

Adem in en verplaats je gewicht naar je linkervoet, je rechtervoet zet je tegen je linkerbeen onder of boven je knie (niet er op!). Adem uit en breng je schouders naar achteren en beneden. Adem in, breng een arm omhoog. Adem uit, ontspan je schouders weer. Kijk naar één punt om goed te kunnen blijven staan. Adem in, maak je rug nog een keer lang. En adem uit, breng alles weer in controle terug naar beneden. Vervolg deze stappen voor de andere kant.

Heldenhouding

Adem in, zet je rechtervoet naar achteren en breng je knie aan de grond. Je linkerbeen is gebogen en je knie bevindt zich boven je enkel. Zorg dat je hond ontspannen is en pak hem voorzichtig op. Adem in en breng je armen gestrekt omhoog met je hond. Kijk hem aan. Adem uit, breng je schouders achterop je rug. Blijf hier even staan. Adem in, voel de lengte in je rug. Adem uit, breng je dier voorzichtig naar beneden en kom terug omhoog. Doe dit ook aan de andere kant.

Let bij deze houding op de lichaamsbouw van je hond. Niet iedere hond (bijvoorbeeld een teckel) vindt het prettig om - bijvoorbeeld tijdens yoga - omhoog gehouden te worden. In dit geval kun je de hond gewoon tegen je borst aanhouden. 

Driehoek

Adem in, zet je voeten wijd uit elkaar. Adem uit, breng je rechterhand naar je rechterknie en kijk omhoog. Je opent hier je borst en je heup. Houd je benen gestrekt. Je hond rust op je heup of taille. Adem in, strek terug op. Adem uit, breng je voeten bij elkaar. Doe dit ook aan de andere kant.

Lees hier meer over de zittende en liggende doga.

Dit artikel is geschreven door Barbara Schriek, copywriter Lifestyle for pets en yogadocent